Sommaren är här och det är nog en årstid som de flesta av oss har längtat efter! Sol och möjlighet att njuta av härliga dagar i vår vackra natur.
Om några dagar är det dessutom Midsommarhelg; en helg med många gamla och fina traditioner.
Sommaren är en tid som kan ge tillfällen till samvaro, till promenader, pratstunder och minnen att samtala om.
Midsommarmaten, sillen och jordgubbstårtan med svenska jordgubbar! Alla blommorna som förknippas med midsommarhelgen, midsommarstången och hur var det nu med låtarna om Faster Ingeborg och Små grodorna … 🙂
En promenad utomhus med olika dofter och intryck är bra för alla sinnen och kan dessutom skapa många samtalsämnen.
En tid att ta vara på och njuta av!
Händelser vi har upplevt genom livet kan dock göra att vi påminns om både goda & dåliga minnen, vilket är viktigt att respektera och tänka på.
Sommaren betyder också en efterlängtad semester för många av oss som arbetat hela året.
Många får nya och kanske tillfälliga medarbetare under sommaren och då är det viktigt att introducera dem i alla arbetsuppgifter, även i BPSD-registret.
Ett tips är att under introduktionen göra webbutbildningen tillsammans med era nya medarbetare. Kom också ihåg att informera om de rutiner och vårdåtgärder ni arbetar med.
Årliga mötet för administratörer
I år hålls vårt Årliga möte den 16 november 2016 i Jubileumsaulan på Skånes universitetssjukhus i Malmö.
Information om dagens program och anmälan, finner du på länken HÄR – Program & anmälan Årligt möte för administratörer / 16 nov 2016
Varmt Välkommen med din anmälan!
Inspirationsträffar för chefer m.fl
Under hösten planerar vi för fyra nya Inspirationsträffar, där temat för halvdagen är ”Att arbeta med sina resultat från BPSD-registret i förbättringsarbete”.
Träffarna riktar sig till chefer inom olika områden; enhetschefer, områdeschefer, socialchefer, MAS:ar med flera. Vi ser gärna även att personer med politiska uppdrag inom nämnder och kommuner deltar, liksom representanter från föreningar & förbund.
I höst besöker vi Visby, Kristianstad, Östersund & Stockholm.
Information datum, innehåll och anmälan, finner du på länken HÄR
(Höstens träffar är identiska med de träffar som tidigare har hållits runt om i landet).
Postrar från projektet kring Förbättringsarbete med hjälp av ”BPSD-registret”
Under 2015-2016 genomfördes tre olika projekt i Malmö- & Stockholmsregionen, där enheter fick hjälp att starta upp och genomföra förbättringsarbete med hjälp av sina resultat från BPSD-registret.
Projektet avslutades i våras och resultatet kan ni ta del av HÄR – Resultat från projekt kring förbättringsarbete
Vi kommer att ta fram material under hösten för er som vill lära mer om förbättringsarbete och förhoppningsvis starta upp egna projekt.
För er som redan arbetar med förbättringsarbete; vi tar mycket gärna del av era arbeten!
Ny hantering av supportärenden – VIKTIG INFO
Under sommaren kommer vi att ändra system för att hantera supportärenden. Fram tills nu har all support skötts främst via vår mail och per telefon.
Fr o m nu behöver vi sortera & registrera varje supportärende och detta innebär ett helt nytt sätt för oss att administrera supporten.
Hemsidan har redan fått en ny röd-vit ruta (Support – Felanmälan & glömda lösenord). Du finner rutan ungefär mitt på den högra sidan av startsidan, ovanför Kvalitetsindikatorerna.
Systemet är ännu inte är i bruk utan vi återkommer med information när funktion är igång. Det som gäller då, är att alla tekniska problem och glömda inloggningsuppgifter, måste anmälas här.
Information kommer att ges på Hemsidan, så håll utkik här!
Sommartider i supporten
Under sommaren kommer vi p.g.a. semester att ha en minskad bemanning i supporten. Vi är därför tacksamma om ni redan nu passar på att se över så att era inloggningsuppgifter fungerar så att ni klarar er i sommar. Vår återkoppling kan ta lite längre tid under vissa veckor i sommar.
Fr o m den 27 juni – 11 augusti håller vår supporttelefon endast öppet mellan 9-12 (tisdag-fredag). Vecka 28 är supporten helt stängd.
Vi hänvisar till vår mail (bpsd.sus@skane.se) som kontrolleras dagligen, samt inom kort till vår nya Support/Helpdesk när det gäller inloggningsuppgifter & tekniska problem i registret.